Van alles over mijn Vespa 


Autorij-instructie J.L.Dokman

Prijslijst voor autorijles Schakel en Automaat

Fotopagina

De instructie

Aanbiedingen

Reacties van Leerlingen

Aanbieding voor Nieuwe leerlingen

Rijangstbegeleiding

LINKS

Op deze pagina wil ik julie wat meer vertellen over mijn Vespa.
Deze Vespa van het type 150GL is van het bouwjaar 1962, en is in mijn bezit gekomen in 1996 voor de prijs van fl 350,-. Op zich een koopje, daar zij orgineel Nederlands was en van de eerste eigenaar.
Toen ik er voor het eerst naar keek, was ik ondanks de
slechte staat waar ze in was, op slag verliefd.
Wat kon het mij nu schelen dat de achterbrug uit het frame gebroken was
en dat er geen bodemplaat meer in zat, omdat iemand voor mij die er al uit
geslepen had, ik moest haar gewoon hebben en had daar al het gevoel dat ik niet zonder haar meer kon, dus na wat onderhandelen over de prijs werd ze ingeladen in de auto en mee naar huis genomen.
De andere dag thuis ben ik de Vespa eens goed gaan bekijken en toen kwamen er vragen boven als: hoe heeft die bodem er uit gezien, hoe krijg ik dat weer in orde, hoe krijg ik dat oog voor de achterbrug weer in dat frame, doet die motor het nog wel, is ze wel helemaal compleet en zo niet waar haal ik dan de ontbrekende onderdelen vandaan.

Dit is mijn Vespa GL 150

Rijtje van de Vespa club Brabant

Vespa scooter met zijspan

Het heeft mij dik drie jaar gekost om de Vespa weer zover te krijgen dat ze de weg weer op mocht, en dat ging dus ook niet van een leien dakje.
Problemen als half weggevaagde frame nummers, welke kleur orgineel of toch liever zwart, uitgelubberde rubbers van de achterbrug ophanging, gebrek aan ruimte, beurzen aflopen voor die paar onderdeeltjes die ik nog hebben moest en tot overmaat van ramp toen ze bijna klaar was, heb ik de koplamp ook nog laten vallen waardoor het originele glas brak.
Laat me je nu vast waarschuwen dat als je van plan bent om een opknapper
te kopen, je je er heel goed van bewust moet zijn dat er een hoop tijd en geld in gaat zitten, maar als je je daar door heen weet te slaan en je stapt dan voor het eerst op je Vespa om een proefrit te maken, kan ik je garanderen dat je al de ellende en sores van het restaureren bent vergeten, en dat je het een puur genot vindt om op jouw eigen Vespa te rijden.


Dit is een schema voor welke Vespa in welk jaar gemaakt werd.


Hier dan enkele foto's van mijn eigen Vespa.
Dit is een 150 cc motor scooter van 1962, goed voor 85 km per uur.

Uit het club blad van de Vespa Scooter Club Brabant

Dat duurt dan ook precies tot er een of ander onoplettend meisje ineens linksaf slaat zonder richting aan te geven, en jij zo oplettend bent om haar te ontwijken.
De gevolgen hiervan kunnen schrikbarend zijn (voor de Vespa, maar ook voor jezelf) en dan kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen.
Dit is dus zo ongeveer wat mij is overkomen.
De Vespa hield hier een beschadigd spatbord, motorkapje, voorvork, valbeugel (net nieuw, dus daar heb ik wel een hele week plezier van gehad), beenschild en een heleboel lakschade aan over.
Om kort te gaan ik ben dus ook weer helemaal opnieuw begonnen.
Eerst weer helemaal afbreken, schuren, uitdeuken en plamuren en daarna weer schuren.

En dan in de primer

Maar dan wel drie lagen

Na de primer heb ik nog twee lagen mat zwart aangebracht, hiervan heb ik helaas geen foto's.
Daarna is het frame naar mijn buurman gegaan en die heeft er iets heel speciaals van gemaakt (zie foto's).

Na het maken van dit kunstwerk was de beurt weer aan mij om er drie lagen blanke lak op te zetten.
Alleen de voorkant van het beenschild had mijn buurman al gedaan omdat daar twee componenten blanke lak overheen moest.
Zover ben ik dus tot nu toe, ik ben wel al naar Keulen geweest en heb dan ook de meeste onderdelen in huis.
Naarmate de opbouw vordert hou ik jullie hiervan wel weer op de hoogte, dus kom rustig nog eens langs op deze page.








En zo was de Vespa dan klaar ( een jaar of 10 geleden)



 

TOP